Kosten van elektrisch rijden

Welke brandstof of aandrijving het beste is, wordt meestal gebaseerd op de laagste kosten. Dit is afhankelijk van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Maar je kunt ook mens en milieu vooropstellen. Op dit moment is puur elektrisch rijden of plug-in-hybride rijden voor particulieren nog net iets duurder dan reguliere brandstof. De overheid wil echter het gebruik van fossiele brandstoffen terugdringen dus is het kwestie van tijd dat dit omslagpunt wijzigt.

Een elektrische auto is nog duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Hoewel de prijzen dalen, bestaat dit prijsverschil nog steeds. Dat zien we ook terug in de maandprijs voor een private leasecontract. Die ligt nog wel hoger bij een elektrische auto dan bij een hybride of ‘conventionele’ benzine-auto maar de verschillen worden snel kleiner.

Kosten per kilometer

De kosten van elektrisch rijden zijn sterk afhankelijk van de capaciteit van het accupakket (kWh) en van de actieradius. De kosten per kilometer voor het opladen van de batterijen van elektrische auto’s zijn op dit moment twee tot drie keer lager dan de kosten per kilometer bij benzineverbruik. Gemiddeld ligt het verbruik van een elektrische auto op €0,04 per kilometer.

De kosten voor het laden kunnen flink verschillen door de keuze die je maakt waar of hoe je de auto oplaadt. Thuisladen is het goedkoopst, publiek laden bij een reguliere laadpaal kost ongeveer het dubbele en snelladen ongeveer het driedubbele ten opzichte van thuisladen.

Fiscale voordelen

Om elektrisch rijden te stimuleren, gelden er tot 2025 belastingvoordelen op volledig elektrische auto’s. Deels zijn die verwerkt in de leaseprijs:

  • Geen aanschafbelasting (BPM)
  • Geen wegenbelasting (MRB)

Of deze belastingvoordelen ook vanaf 2025 nog gelden is onduidelijk.