Kosten van elektrisch rijden

Welke brandstof of aandrijving het beste is, wordt meestal gebaseerd op de laagste kosten. Dit is afhankelijk van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Maar je kunt ook mens en milieu voorop stellen. Op dit moment is puur elektrisch rijden of plugin-hybride rijden voor particulieren duurder en kies je er vooral voor als je het milieu belangrijk vindt.

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Hoewel de prijzen dalen, bestaat dit prijsverschil nog steeds. Dat zien we ook terug in de maandprijs voor een private leasecontract. Die ligt hoger bij een elektrische auto dan bij een hybride of ‘conventionele’ benzine-auto.

Kosten per kilometer

De kosten van elektrisch rijden zijn sterk afhankelijk van de grootte van het accupakket (kW) en van de actieradius. De kosten per kilometer voor het opladen van de batterijen van elektrische auto’s zijn op dit moment twee tot drie keer lager dan de kosten per kilometer bij benzineverbruik. Gemiddeld ligt het verbruik van een elektrische auto op €0,04 per kilometer.

Fiscale voordelen

Om elektrisch rijden te stimuleren, gelden er tot 2021 belastingvoordelen op volledig elektrische auto’s. Deels zijn die verwerkt in de leaseprijs:

  • Geen aanschafbelasting (BPM)
  • Geen wegenbelasting (MRB)

Of deze belastingvoordelen ook vanaf 2021 nog gelden is onduidelijk.