De kosten van elektrisch rijden

Kosten van elektrisch rijden

Welke brandstof of aandrijving het beste is, wordt meestal gebaseerd op de laagste kosten. Dit is afhankelijk van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Maar je kunt ook mens en milieu vooropstellen. Op dit moment is puur elektrisch rijden of plug-in-hybride rijden voor particulieren nog net iets duurder of gelijk aan een auto welke rijdt op reguliere brandstof. Nu dieselvoertuigen extra belast worden en de prijzen van de benzine modellen sterker stijgen ten opzichte van volledig elektrische voertuigen, zal het voor veel mensen al sneller financieel aantrekkelijk zijn om elektrisch te rijden. Ook de steeds groter wordende actieradius maakt de bruikbaarheid groter en daarmee bereiken deze auto’s ook een bredere groep mensen als alternatief voor fossiele brandstof auto’s.

De aanschafprijs van een elektrische auto is substantieel hoger dan een vergelijkbaar model met een brandstofmotor. De verschillen kunnen oplopen tot enkele tienduizenden euro’s. Als je gaat leasen hoef je deze investering niet te doen aangezien je alleen een all-in leasetarief per maand betaalt. Ook de leasetarieven van de elektrische auto’s liggen hoger maar daar staat tegenover dat de verbruikskosten, stroom versus benzine/diesel, weer aanzienlijk lager liggen. Zeker wanneer je thuis kunt laden of op je werk.

Om elektrisch rijden te stimuleren onder particuliere berijders, heeft de overheid een subsidie regeling opgesteld die is ingegaan op 1 juli 2020 en loopt tot 1 juli 2025,
tenzij het budget eerder op is. Deze regeling geldt voor zowel nieuwe als gebruikte volledig elektrische auto’s. Je komt in aanmerking als je de auto koopt of gaat private leasen. De subsidie voor een nieuwe auto die in 2022 wordt geregistreerd bedraagt € 3.350,00 of € 69,79 per maand gedurende 48 maanden.

Een elektrische auto is nog duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Hoewel de prijzen dalen, bestaat dit prijsverschil nog steeds. Dat zien we ook terug in de maandprijs voor een private leasecontract. Die ligt nog wel hoger bij een elektrische auto dan bij een hybride of ‘conventionele’ benzine-auto maar de verschillen worden snel kleiner.

Kosten per kilometer

De kosten van elektrisch rijden zijn sterk afhankelijk van de capaciteit van het accupakket (kWh) en van de actieradius. De kosten per kilometer voor het opladen van de batterijen van elektrische auto’s zijn op dit moment twee tot drie keer lager dan de kosten per kilometer bij benzineverbruik. Gemiddeld ligt het verbruik van een elektrische auto op €0,04 per kilometer.
De kosten voor het laden kunnen flink verschillen door de keuze die je maakt waar of hoe je de auto oplaadt. Thuisladen is het goedkoopst, publiek laden bij een reguliere laadpaal kost ongeveer het dubbele en snelladen ongeveer het driedubbele ten opzichte van thuisladen.

Fiscale voordelen

Om (gedeeltelijk) elektrisch rijden te stimuleren, gelden er tot 2025 belastingvoordelen op volledig elektrische auto’s en plug-in hybride (PHEV) auto’s.

De geldende regels zijn verwerkt in het leasetarief. Wanneer vanuit de overheid opgelegde belastingen op enig moment aanpast dan worden deze ook in het leasetarief opgenomen zoals vastgelegd in het Keurmerk Privatelease.

Plug-in-hybride (PHEV)

Motorrijtuigen belasting MRB

Voor PHEV’s (plug-in hybride auto’s) geldt in de periode 2020 t/m 2024 het halve tarief voor de motorrijtuigenbelasting., mits de auto niet meer dan 50 g/km CO2 uitstoot. Dit is vastgelegd in het belastingplan 2020 dat eind 2019 door Tweede en vervolgens Eerste Kamer is goedgekeurd.

Auto’s die een CO2 uitstoot hebben van maximaal 50 g/km betalen halftarief motorrijtuigenbelasting in de periode 2020 t/m 2024. In 2025 wordt dit omgezet naar driekwarttarief en in 2026 wordt het volle tarief doorberekend.

Volledig elektrisch (EV)

Belasting van personenauto’s en motorwielen BPM
Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM omdat deze geen directe CO2 uitstoten.

Motorrijtuigen belasting MRB

Voor volledig elektrische voertuigen geldt t/m 2024 een vrijstelling. Het jaar 2025 is een overgangsjaar waarbij je 25% van het dan geldende tarief betaald. Vanaf 2026 vervalt de korting op deze belasting en betaal je het volledige tarief dat eind 2025 wordt bepaald.