De kosten van elektrisch rijden

Kosten van elektrisch rijden

Welke brandstof of aandrijving het beste is, wordt meestal gebaseerd op de laagste kosten. Dit is afhankelijk van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Maar je kunt ook mens en milieu vooropstellen. Op dit moment is puur elektrisch rijden of plug-in-hybride rijden voor particulieren nog net iets duurder of gelijk aan een auto welke rijdt op reguliere brandstof. Nu dieselvoertuigen extra belast worden en de prijzen van de benzine modellen sterker stijgen ten opzichte van volledig elektrische voertuigen, zal het voor veel mensen al sneller financieel aantrekkelijk zijn om elektrisch te rijden. Ook de steeds groter wordende actieradius maakt de bruikbaarheid groter en daarmee bereiken deze auto’s ook een bredere groep mensen als alternatief voor fossiele brandstof auto’s.

De aanschafprijs van een elektrische auto is substantieel hoger dan een vergelijkbaar model met een brandstofmotor. De verschillen kunnen oplopen tot enkele tienduizenden euro’s. Als je gaat leasen hoef je deze investering niet te doen aangezien je alleen een all-in leasetarief per maand betaalt. Ook de leasetarieven van de elektrische auto’s liggen hoger maar daar staat tegenover dat de verbruikskosten, stroom versus benzine/diesel, weer aanzienlijk lager liggen. Zeker wanneer je thuis kunt laden of op je werk.

De overheid stimuleert het elektrisch rijden door het toekennen van subsidie en kortingen op belasting. Door de toenemende populariteit zijn de subsidiepotjes voor nieuwe auto op dit moment al leeg. Vanuit verschillende belangenverenigingen, inclusief de Consumentenbond, wordt bij de overheid aangedrongen op verruiming van deze subsidies. Met de klimaatdoelstellingen in het achterhoofd is de verwachting dat hier goede kansen op zijn.

Een elektrische auto is nog duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Hoewel de prijzen dalen, bestaat dit prijsverschil nog steeds. Dat zien we ook terug in de maandprijs voor een private leasecontract. Die ligt nog wel hoger bij een elektrische auto dan bij een hybride of ‘conventionele’ benzine-auto maar de verschillen worden snel kleiner.

Kosten per kilometer

De kosten van elektrisch rijden zijn sterk afhankelijk van de capaciteit van het accupakket (kWh) en van de actieradius. De kosten per kilometer voor het opladen van de batterijen van elektrische auto’s zijn op dit moment twee tot drie keer lager dan de kosten per kilometer bij benzineverbruik. Gemiddeld ligt het verbruik van een elektrische auto op €0,04 per kilometer.
De kosten voor het laden kunnen flink verschillen door de keuze die je maakt waar of hoe je de auto oplaadt. Thuisladen is het goedkoopst, publiek laden bij een reguliere laadpaal kost ongeveer het dubbele en snelladen ongeveer het driedubbele ten opzichte van thuisladen.

Fiscale voordelen

Om elektrisch rijden te stimuleren, gelden er tot 2025 belastingvoordelen op volledig elektrische auto’s. Deels zijn die verwerkt in de leaseprijs:

  • Geen aanschafbelasting (BPM)
  • Geen wegenbelasting (MRB)

Of deze belastingvoordelen ook vanaf 2025 nog gelden is onduidelijk.